“`html
استعفای ناگهانی مدیرعامل پیشین استلانتیس، کارلوس تاوارس، موجی از گمانهزنیها را در صنعت خودروسازی به راه انداخته است. این تصمیم، که ظاهراً پس از اختلافات جدی با اعضای هیئت مدیره اتخاذ شده، ابعاد مختلفی دارد که بررسی آنها ضروری به نظر میرسد.
در نخستین مصاحبه پس از جدایی، تاوارس به طور ضمنی به عدم هماهنگی در چشمانداز مدیریتی این غول خودروسازی اشاره کرد. به گفته وی، مدیریت شرکتی با چنین ابعاد وسیع (15 برند و 250 هزار کارمند) بدون وحدت رویه، کاری غیرممکن است. این مسأله، نقش مهمی در تصمیم وی برای کنارهگیری داشته است. با این حال، تاوارس تاکید کرد که این جدایی در فضایی دوستانه و با توافق رئیس هیئت مدیره، جان الکان، صورت گرفته است.
چالشهای پیش روی خودروسازان اروپایی
تاوارس در بخش دیگری از مصاحبه، به پیشرفت شگفتآور چین در صنعت خودروهای برقی اشاره کرد و آن را تهدیدی جدی برای شرکتهای اروپایی دانست. وی وضعیت موجود را به مبارزه برای بقا در نظریه داروین تشبیه کرد و تأکید کرد که فقط شرکتهای قوی میتوانند در این رقابت نفسگیر دوام بیاورند. او همچنین سیاستهای اقتصادی اروپا را عامل اصلی رکود در صنعت خودروسازی این قاره قلمداد کرد.
وضعیت نامطلوب استلانتیس در آمریکا
در ایالات متحده، شورای ملی توزیعکنندگان استلانتیس از تصمیمات تاوارس انتقاد کرده و آنها را کوتاهمدت و سودجویانه توصیف کردند. این شورا، این تصمیمات را عامل آسیب به برندهای آمریکایی استلانتیس در بلندمدت میداند. جان الکان در تلاش است تا با نمایندگیهای ناراضی به توافق رسیده و وضعیت را بهبود بخشد.
کاهش فروش برندهای دوج، جیپ، رم و کرایسلر در سال 2024، زنگ خطری برای استلانتیس به صدا درآورده است. نمایندگیها، قیمت بالای محصولات جدید و توقف تولید موتور محبوب Hemi V8 (که ظاهراً تنها با حمایت تاوارس ادامه مییافت) را از دلایل اصلی این کاهش فروش میدانند.
رهبری جدید و آینده نامعلوم
پس از استعفای تاوارس در اول دسامبر، تیم کونیسکیس، مدیرعامل سابق برندهای دوج و رم، مسئولیت رهبری برند رم را بر عهده گرفته است. انتخاب مدیرعامل جدید استلانتیس به نیمه اول سال 2025 موکول شده است.
“`